Opzetten zuurdesem

Plaats reactie
kokenvt
Site Admin
Berichten: 11
Lid geworden op: 25-11-2014 10:51

Opzetten zuurdesem

Bericht door kokenvt » 25-11-2014 13:05

Er is al een zuurdesem opgezet. Dit heb ik gedaan op basis van 100% roggemeel. Als het goed loopt kan ik eind volgende week hier het eerste brood mee bakken. (en als ik pech heb moet ik gewoon overnieuw beginnen...)

Heeft Gerdineke ervaring met zelf zuurdesembrood bakken?

Gerdineke
Berichten: 8
Lid geworden op: 15-12-2014 11:18

Bericht door Gerdineke » 15-12-2014 11:45

Nee, ik heb dat zelf nooit gedaan. Ik kocht voor Rutger altijd zuurdesembrood bij de Ekoplaza.
Ik bak alleen m'n eigen glutenvrije brood, met gist. Zou dat eigenlijk ook met zuurdesem moeten doen, maar weet niet hoe. Als je nog een suggestie hebt, houd ik me aanbevolen!

kokenvt
Site Admin
Berichten: 11
Lid geworden op: 25-11-2014 10:51

Bericht door kokenvt » 16-12-2014 10:59

Zuurdesem is een bewerkelijk verhaal.
Die van mij is dus ook mislukt, te weinig aandacht gekregen.

Maar als je eenmaal een goed desem hebt dan heb je er veel plezier van. Ik had er ooit één en kon daar echt lekker brood mee bakken.
Ken je Herman, het vriendschapsbrood? Dat heeft hetzelfde principe, denk ik zo.

Als je genoeg tijd hebt kun je enorm veel informatie lezen op:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... desem.html
Deze vrouw heeft ervaring met broodbakken! Op haar site wordt ook het maken van zuurdesem uitgelegd en vind je diverse recepten met zuurdesembrood. Ook vind je heel veel andere lekkere (brood)recepten.

Is het voor Tineke ook beter om zuurdesembrood te eten, of is gewoon volkorenbrood ook goed?

Gerdineke
Berichten: 8
Lid geworden op: 15-12-2014 11:18

Bericht door Gerdineke » 13-01-2015 11:21

Zuurdesembrood is beter dan gewoon volkorenbrood. Daar zit n.l. gist in. De theorie erachter weet ik niet (meer), maar wel dat het beter is om gist te vermijden.

Plaats reactie